Bismillahirrahmanirrahim…
Assalamualaikum w.b.t….apa khabar kepada
sahabat pembaca sekalian…ahaahh…sudah lama website ni berhabuk dan dah
berkepuk-kepuk idea dalam fikrah ni nak dicurahkan…bagi bergerak mengikut
peredaran masa ni, bertepatan dengan hari Raya Aidiladha yang baru berlalu dan
masih dalam suasananye…al-maklum…masih ada lagi bau rendang,dodol dan
sebagainya…so,cube kite brainstorming jap, apa sebenarnya hari Raya Aidiladha
ni? Kenapa kita sambut hari Raya Aidiladha ni? Apa sejarahnya dalam Islam?
Kenapa begitu penting sehinggakan rakyat di tanah arab begitu mengagungkan hari
Raya Aidiladha ni melebihi Raya Aidilfitri?? Adakah dua perayaan ini sama?main
bagi-bagi duit raya atau main mercun atau bom sana sini sepertinya hari Raya
Adilfitri??jawab…jawab…jawabbb!!
Ahahh!bagi memecahkan kebuntuan di kalangan
para pembaca, mari kita teliti satu persatu daripada sejarah bawak kepada dalil
dan selainnya yang berkaitan dengan apakah sebenarnya Hari Raya Aidiladha?
Pernah anda mendengar cerita mengenai Nabi
Ibrahim dan anaknya nabi Ismail??yaaa…memang benar, Nabi Ibrahim telah
diperintahkan oleh Allah S.W.T untuk menyembelih Nabi Ismail sebagai korban dan
demi membuktikan ketaatan baginda kepada Allah maka dengan rela hati kerana
Allah baginda ingin menyembelih anaknya namun Maha Pengasih dan Penyayangnya
Allah, Allah telah menggantikan Nabi Ismail dengan kibash..
“ Dan Kami tebus anak itu (Ismail) dengan seekor sembelihan
(kibas) yang besar.”
(Surah As-Soffaat
: ayat 107)
Pada hari raya Aidiladha ini,
kebanyakkan orang akan melakukan korban maka apa itu korban?addakah ianya sama dengan
lirik lagu Alahyarham P.Ramlee??
“berkorban apa
saja..
Harta ataupun
nyawa...
Itulah kasih
mesra...
Sejati dan
mulia”
Mungkin sama tetapi
berbeza...dari segi konteks literal agak sama tetapi dari sudut kontekstual dan
pemahaman syara’ adalah agak berbeza...dari segi syara’nya menyembelih haiwan
yang tertentu dengan niat untuk mendekatkan diri kepada Allah dalam waktu yang
khusus (hari-hari Nahar). Ibadah ini telah disyariatkan pada Tahun Kedua
Hijriyah sepertimana juga disyariatkan ibadah zakat dan Solat Dua Hari Raya
(Eidul Fitri dan Eidul Adha) dan telah dipastikan syariat mengenainya
berdasarkan al-Quran, Sunnah dan ijma’ ulamak.
Terdapat beberapa ayat dari
al-quran dan hadis mengenai ibadah korban ini diantaranya adalah :
Dalil Al-Quran :
Sesungguhnya Kami (Allah) telah
memberi engkau (ya Muhammad) akan kebajikan yang banyak. Oleh itu dirikanlah
solat kerana Tuhanmu ( pada Hari Raya Haji) dan sembelihlah (binatang) korbanmu
(sebagai ibadah dan mensyukuri nikmat Tuhanmu).”
(Surah al-Kauthar : ayat
1-2)
وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُم مِّن شَعَائِرِ اللَّـهِ
لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ ۖ فَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّـهِ عَلَيْهَا صَوَافَّ ۖ فَإِذَا
وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ ۚ كَذَٰلِكَ
سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿٣٦﴾
“Dan telah Kami (Allah) jadikan
untuk kamu unta-unta itu sebagai syiar agama Allah. Kamu banyak memperoleh
kebaikan daripadanya, maka sebutlah nama Allah ketika kamu menyembelihnya.”
( Al-Haj ; 36)
Dalil hadis :
عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : مَا عَمِلَ آدَمِيٌّ مِنْ عَمَلٍ يَوْمَ
النَّحْرِ أَحَبَّ إِلَى اللهِ مِنْ إِهْرِاقِ الدَّمِ. إِنَّهَا لَتَأتِي يَوْمَ
الْقِيَامَةِ بِقُرُونِهَا وَ أَشْعَارِهَا وَ أَظْلاَفِهَا. وَ أَنَّ الدَّمَ لَيَقَعُ
مِنَ اللهِ بِمَكَانٍ قَبْلَ أَنْ يَقَعَ مِنَ الأَرْضِ. فَطِيبُوا بِهَا نَفْسًا.
Diriwayatkan oleh Saidatina
Ai’syah Radhiallahuanha yang bermaksud :
“Tidak ada satu amalan anak Adam di hari-hari Nahar (Hari-hari ‘Eidul Adha)
yang paling Allah sukai selain daripada menumpahkan darah (sembelih), kerana ia
(binatang korban) itu akan datang di hari kiamat nanti dengan tanduk dan
kukunya dan bulu-bulunya (sebagai saksi ke atas ibadah korban tuannya), dan
sesungguhnya darah (binatang korban itu) akan tumpah di sisi Allah di suatu
tempat sebelum tumpah ke bumi, oleh itu pilihlah olehmu binatang terbaik
(paling menarik) untuk dikorbankan. ” (Hadis riwayat Hakim, Ibnu Majah dan
Tirmizi dan dianggap sebagai Hadis Hasan Gharib)
Terdapat beberapa pendapat yang
menyatakan mengenai status ibadah korban ini dan ulama berbeza pendapat
mengenainya samada wajib ataupun sunnah maka di sini kami membentangkan
beberapa dalil bagi menerangkannya. Ibadah korban ke atas Rasulullah adalah wajib
berdasarkan dalil :
أمِرْتُ بِالنَّحْر وَهُوَ سُنَّةٌ لَكُمْ
Maksudnya : “aku telah
diperintahkan untuk berkorban dan ia adalah sunat bagi kamu”
-Riwayat at – Tirmizi-
كُتِبَ عَلَيَّ النَّحْرُ
وَ لَيْسَ بِوَاجِبٍ عَلَيْكُمْ
Mkasudnya : “Telah
di wajibkan ke atasku korban dan tidak wajib ke atas kamu”
-Riwayat al –
Daruqutni-
Menurut Mazhab Imam As-Syafi’ie,
hukumnya adalah ‘Sunnah muakkadah’ iaitu sebagai ibadah tambahan yang dilakukan
oleh Rasulullah SAW ketika baginda masih hidup. Meneliti pendapat para ulama pula, menurut
ulama kontemporari Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi ibadah qurban ialah
sunnah muakkad (sunnah yang amat dituntut) menurut kebanyakan mazhab fiqah. Maka,
dapat disimpulkan bahawa di galakkan untuk melakukan ibadah korban bagi sesiapa
yang mampu manakala tidak wajib bagi mereka yang tidak mampu.
Ingin di jelaskan kepada para
pembaca bahawa ibadah korban ini banyak mentarbiyyah jiwa sebenarnya namun
hanya mampu dilihat oleh insan-insan yang mempunyai mata hati yang terbuka dan
di saring dengan penilaian Iman dan taqwa kepadaNya...oleh itu, mari
bersama-sama kita saling membuka mata masing-masing.. jangan pula kita sebagai
umat Islam sekadar menyambut hari kebesaran ini dengan memenuhkan “tangki”
perut yang masih berbaki kekosongan.. jangan pula kita mengambil masa ini untuk
melipatgandakan dosa dengan melakukan “penambahbaikan” terhadap dosa mata,
telinga dan selainnya... kerana kita sedia maklum bahawa di musim perayaan ini,
stesen televisyen akan begitu sibuk untuk mentop-up rancangan-rancangan hiburan
dengan “menjajakan” tagline “hiburan untuk seisi keluarga” dan
sebagainya.
Ibrah daripada peristiwa baginda
Nabi Ibrahim a.s itu pun telah memberikan impak yang begitu maksima kepada
kita. Dengan melakukan ibadah korban ini, kita dididik untuk berlaku ikhlas
dalam melakukan ibadah dan sesuatu hanya kerana Allah demi mengharapkan
keredhaan-Nya... kita sedia maklum, agak sukar sebenarnya untuk kita
mengeluarkan milik kita untuk kebaikan orang lain melainkan orang-orang yang
sedar bahawa semuanya di dunia ini adalah milik-Nya....pasti pembaca pernah
dengar lirik lagu Rabbani ini :
“mana milik
kita???
tidak ada milik
kita...
semua yang
ada...
Allah yang
punya”
It is clear mention that
there’s nothing in this world are own by the slave like us...we just a borrower
but sometimes we forgot about that...
Berkaitan dengan kita
menginfakkan sedikit harta kita kepada orang lain maka ini akan berkaitan
dengan rasa IKHLAS sepenuh hati...sabda Rasulullah S.A.W :
إِنَّمَا الأَ عْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَ إِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ
مَا نَوَى ....الخ
Mafhumnya : “sesungguhnya setiap amalan itu
dimulakan dengan niat”
-Riwayat Bukhari dan Muslim-
Meanss?? Jika kita melakukan sesuatu sekadarnya
untuk mengharapkan pandangan dan sanjungan manusia maka itulah yang akan kita
perolehi dan tidak ada pertimbangan pahala walau sebesar zarah daripada Allah
kerana kita melakukan sesuatu hanya kerana sanjungan manusia semata-mata…kerana
untuk mentadrib diri dengan sifat ikhlas itu adalah payah, maka ganjaran syurga
buat orang yang berusaha untuknya adalah begitu owesome dari Allah…sweetkan
cara Allah berkasih sayang dengan hamba-Nya?memang terbaik lah…
selain itu, ibadah korban juga
turut memainkan peranan untuk mentadrib hati agar TERKESAN DENGAN KESUSAHAN
ORANG LAIN dan tidak bersifat pentingkan diri sendiri, lihatlah msyarakat
di sekeliling kita...mungkin ada di antara mereka yang hidup agak susah jika di
bandingkan dengan diri kita sendiri dan ini mampu menimbulkan rasa bersyukur di
atas setiap pemberianNya...
Allah S.W.T berfirman yang bermaksud :
“dan tolong – menolonglah kamu
dalam (mengerjakan) kebajikan dan taqwa, dan jangan tolong-menolong dalam
berbuat dosa dan permusuhan. Bertakwalah kepada Allah, sungguh! Allah sangat
berat siksaan-Nya.”
Ini membawa maksud bahawasanya
Allah menggalakkan kita untuk bertolong bantu dalam sebarang perkara yang mampu
meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah sepertinya ibadah korban ini sendiri.
Dan yang terakhir, adalah membawa kepada TAQARRUB ILALLAH iaitu perasaan
dekat kepada AL-KHALIQ yang Maha Agung.
Sampai di sini dulu tangan
menari..sampai di sini dahaulu cinta bersemi...ayuh!!gerakkan jasad tingkatkan
prestasi, cerahkan manifestasi, jangan tunggu lagi, masa tidak menanti!!
Sumber : sabil al-muhtadim
Tajuk : korban, akikah,
pemburuan, sembelihan dan pemakanan
Al- Quran
Gen-Q edisi 1
Hadis 40 Imam Nawawi